Omdat ik zelf ook doof ben kan ik me nog beter inleven in mijn werk

  • Volg ons:

Hester is al vanaf haar geboorte doof en kan zich niet voorstellen hoe het is om horend te zijn. Ze werkt bij het wooncentrum voor Doven en Slechthorenden van De Noorderbrug in Groningen en voelt zich hier helemaal thuis.

In het kort

Voordat ik in Groningen kwam wonen, werkte ik zeven jaar in een verpleeghuis voor horende mensen. Hier had ik ook allemaal horende collega’s. Na mijn trouwen verhuisde ik samen met mijn man naar Groningen en ging ik op zoek naar een nieuwe baan. Iemand vertelde me over De Noorderbrug en ik heb toen de website bezocht. Ik zag dat er een vacature vrij was en dacht meteen: dit past echt bij mij. En dat vind ik nog steeds. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin en voel me hier thuis. Dit is mijn taal. Ik communiceer gemakkelijker met de cliënten en ook met collega’s, want iedereen kan hier gebarentaal. Mijn vorige baan bij het verpleeghuis was voor mij heel inspannend. Ik moest altijd liplezen en het kostte me veel moeite om alles te volgen. Ik moest vaak vragen om herhaling, voor mijzelf opkomen en zelf informatie op zoeken. Hier is het precies andersom. Horende collega’s komen naar mij toe als de communicatie met een dove cliënt niet soepel verloopt. Het kost mij minder energie en levert meer positieve energie op.

Ik wilde altijd al graag met dove mensen werken. Ik heb eerst een opleiding op verzorgend niveau gedaan. Ik volgde gewoon horend onderwijs en nam altijd een tolk mee. Als Assistent-begeleider bij De Noorderbrug ondersteun ik cliënten bij de dagelijkse werkzaamheden, zoals het wassen van kleding en het doen van boodschappen. Als een cliënt problemen heeft op het werk of in de familie ondersteun ik hem bij het vinden van een oplossing. Ik stimuleer cliënten om mee te doen in de maatschappij, om activiteiten te ondernemen en  contacten te leggen. Omdat ik zelf ook doof ben kan ik me nog beter inleven in mijn werk. Ik begrijp cliënten en kan hen voorbeelden geven uit de praktijk, bijvoorbeeld als ze moeilijke dingen tegenkomen. Ik kan uit eigen ervaring advies en tips geven hoe ze dingen kunnen aanpakken of anders kunnen doen.

Wat ik bijzonder vind aan De Noorderbrug is dat er veel onderling respect is. De organisatie en de medewerkers hebben veel ervaring met dove mensen. Dat maakt dat ik mij gerespecteerd voel en dat de relatie tussen dove en horende collega’s gelijkwaardig is. In totaal zijn er 40 medewerkers in het wooncentrum, van wie er twee doof zijn en één slechthorend is. Ik hoop dat er in de toekomst meer dove medewerkers bij komen!”

Print deze pagina