'Geluk is niet een station waar je aankomt, maar een manier van reizen'

  • Volg ons:

08.06.2016

Drie cliënten uit het Talentencentrum voor Doven en slechthorenden van De Noorderbrug zijn alle drie groot fan van treinen. Een begeleider gaf ze daarom op voor de landelijke Spoorwensdag en hun wens ging in vervulling! De Spoorwensdag is een jaarlijks terugkerend evenement vanuit de Stichting Spoorwensdag, een evenement wat ooit ontstond uit een spontaan medewerkersinitiatief van ProRail en de NS.

In het kort

‘Hier gaat een wens in vervulling’
Vol enthousiasme stapten Rein, Henk en Marko op dinsdagochtend 24 mei in de trein, samen met een begeleider en tolk. Voor andere reizigers waren ze direct te herkennen aan hun pet en t-shirt van de Spoorwensdag met de tekst 'Hier gaat een wens in vervulling'. De reis ging van Groningen naar Utrecht samen met conducteur Bram en operationeel manager NS reizigers Sjaak. De begeleiding had vooraf veel contact gehad met Sjaak om alles te regelen voor de grote dag. Tijdens de rit werd er door conducteur Bram volop getwitterd en gedeeld door De Noorderbrug. Volgers van De Noorderbrug konden zo via Twitter en Facebook op de hoogte blijven van de reis.

Operationeel Controle Centrum
In Utrecht ging het gezelschap naar het Operationeel Controle Centrum (OCCR) van de NS en ProRail. Het OCCR verhoogt de kwaliteit van het spoor. Dat gebeurt door problemen te voorkomen, en door problemen die toch ontstaan zo snel mogelijk op te lossen. In het OCCR kregen ze een lunch aangeboden en een uitgebreide rondleiding. Marko stelde een aantal goede vragen en de drie cliënten kregen echt een kijkje op de werkvloer. Achter de controle schermen in het OCCR kregen ze goed zicht op wat er allemaal bij komt kijken.

Spoorwegmuseum
Na het OCCR ging de reis naar het oude Maliebaanstation, dit is de poort tot het Spoorwegmuseum. Rein, Henk en Marko keken hun ogen uit. Het leek een reis door de tijd met historische treinstellen, grote stoommachines en locomotieven. Een bezoek aan een simulator ontbrak niet. Een avontuur op beweegbare stoelen waarbij het lijkt alsof je door het raam van de machinist kijkt was een unieke ervaring voor het gezelschap. Daarna volgde de weg met de echte trein terug naar Groningen. Aan het einde van de reis overhandigden Marko, Rein en Henk een zelfgemaakt aardigheidje aan de conducteur Bram, operationeel manager Sjaak en de tolk.

Helpt u mee dromen te vervullen?

Helpt u mee dromen te vervullen?

Al 45 jaar helpen we cliënten om talenten te (her)ontdekken, zich te ontwikkelen en een zinvol leven te leiden. Wij gaan uit van de kracht van mensen en moedigen ieder aan zijn dromen waar te...

Lees meer

Uitgelicht

Print deze pagina