"Een winnaar is een dromer die nooit opgeeft"

• Volg ons:

16.06.2015

Jaring Melchers (30), bewoner Wooncentrum De Kaap, liep op zesjarige leeftijd hersenletsel op bij een auto-ongeluk. Zijn sterke wil zorgde ervoor dat hij zijn leven grotendeels weer kon oppakken en dat hij zichzelf het volgende doel stelde: roeikampioen worden. Jaring behaalde op de Special Olympics in Den Bosch in 2012 een gouden plak. Behalve het behalen van deze nationale titel had Jaring nog een grote droom…

In het kort

Zoals een Olympisch atleet betaamt, gaat Jaring tot het gaatje. Twee keer per week doet hij aan krachttraining, overdag traint hij bij twee verschillende roeiverenigingen en ’s avonds doet hij de training vaak nog eens dunnetjes over. Wanneer hij tijdens een taxirit naar een van zijn roeitrainingen in gesprek raakt met de chauffeur realiseerde Jaring zich dat hij nog meer dromen heeft.

Jaring: “De taxichauffeur vroeg mij of ik behalve roeien nog andere dromen had. Ik vertelde hem dat ik graag de Friese Fietselfstedentocht nog eens wil fietsen. Remco, de taxichauffeur, was meteen enthousiast en wilde deze droom met mij realiseren. Samen zijn we op zoek gegaan naar een goede tandem op Marktplaats. De tandem vonden we in Utrecht, dus reisden we op een zaterdagochtend met de trein af naar Utrecht. De terugweg hebben we afgelegd op de tandem. Na een fietstocht van elf uren kwamen we `s avonds rond 23.00 uur weer in Leeuwarden aan. De eerste training zat er op. Daarna hebben we nog verschillende keren getraind.”

Op pinkstermaandag 25 mei is het eindelijk zover, Jaring zijn droom gaat in vervulling.

Jaring: “s Ochtends om 7.00 uur moesten we starten. In Bolsward was het heel druk, dus moesten we veel lopen. Onderweg kwam ik verschillende medewerkers en cliënten tegen, die speciaal voor mij aan de route zaten. Dat gaf natuurlijk een enorme stimulans! Het was een geweldige tocht, onderweg was er muziek en andere gezelligheid. Gelukkig was ik goed getraind, want anders was het wel een hele zware tocht geweest. Langs de zeedijk moesten we goed op de trappers staan, vanwege de tegenwind. Maar het einde was in zicht! `s Avonds rond 22.30 uur kwamen we aan bij de finish in Bolsward. Mijn moeder en haar vriend stonden ons met bloemen op te wachten. In de tent werd, door de voorzitter van de Elfstedentocht, mij het kruisje opgespeld. Ik ben enorm trots op Remco en mezelf dat wij samen deze droom hebben volbracht!”