Partners uit het bedrijfsleven: Samen Betrokken Ondernemen

  • Volg ons:

Deelnemen aan de samenleving staat bij De Noorderbrug hoog in het vaandel: van betekenis zijn, er op uit gaan, activiteiten ondernemen en nieuwe contacten leggen. Cliënten staan midden in de maatschappij en doen gewoon werk in een bedrijf, midden in de wijk. Dat kan via Samen Betrokken Ondernemen. Het aantal werkplekken voor cliënten van De Noorderbrug in het bedrijfsleven is het afgelopen jaar spectaculair toegenomen. Veel bedrijven zien Samen Betrokken Ondernemen als een kans om werk te maken van maatschappelijk betrokken ondernemen. De bevindingen van zowel cliënten, medewerkers als betrokken bedrijven zijn zeer positief.

In het kort

De Noorderbrug ontzorgt

De Noorderbrug ‘ontzorgt’ het bedrijf en staat de organisatie bij met raad en daad vanuit specialistische kennis over Niet-Aangeboren Hersenletsel en doven. Cliënten voelen zich serieus genomen omdat ze van betekenis zijn en het bedrijf krijgt energie van het doorzettingsvermogen en de levenskracht van deze cliënten. Veel cliënten willen en kunnen werken. Niet de beperking, maar de talenten staan centraal.


De Makro

De Makro is één van de eerste organisaties die op win-win basis cliënten van De Noorderbrug een werkplek biedt. Waarom eigenlijk?


Gerben Kiel, bedrijfsleider:

“De Makro profileert zich als maatschappelijk betrokken groothandelsketen in Nederland. Daarmee willen we ons onderscheiden van de concurrentie. We zijn natuurlijk gewoon een commerciële onderneming. En dat gaat prima samen met de cliënten van De Noorderbrug! Zij doen van alles bij ons: brood inpakken, kleding ophangen, schoonmaken: er is genoeg te doen. De cliënten staan gewoon tussen onze andere 255 medewerkers in Makrobedrijfskleding met een Noorderbruglogo erop. We beoordelen ze niet op prestaties per uur, maar ze dragen wel degelijk bij aan ons bedrijfsresultaat. En zij hebben collega’s en een nuttige tijdsbesteding, ook daar ben ik blij mee. Klanten vinden het prachtig: "Wat goed dat jullie dat doen” zeggen ze.


Het Wereldhuuske

Ook bij het Wereldhuuske in Klazienaveen, onderdeel van Buurtsupport, werken cliënten van De Noorderbrug.


Joop Einhaus, directeur van Buurtsupport:

“In het begin was het even wennen. Maar nu zie je mensen genieten van de ontmoetingen en het samenwerken. Cliënten worden gewaardeerd om wat ze kunnen, zij worden niet beoordeeld op hun beperking. En dat is precies waar het om gaat; participeren in de samenleving en niet altijd anders zijn. De meeste cliënten wonen in de buurt van het Wereldhuuske, waardoor er veel aanloop is van familie en vrienden. Dat is weer fijn voor onze kringloopwinkel.”


Parkt Vijversburg

In het dorp Tytsjerk, werken dagelijks ongeveer acht cliënten van De Noorderbrug aan het onderhouden van Park Vijversburg. Cliënten werken hier samen met andere vrijwilligers en medewerkers van de Stichting Op Toutenburg, die het park beheert.


Roelof Beek, parkbeheerder:

De samenwerking is zo’n elf jaar geleden stapsgewijs opgebouwd en was voor beide partijen nieuw. De opstart was best hectisch; we moesten aan elkaar wennen. Nu profiteren we volop van de aanwezig van de cliënten. Ze helpen mee met het onderhouden van het landgoed. Ook verzorgen ze de volière en onderhouden ze het parkmeubilair.”

Piet Bonte, bestuurslid Stichting Op Toutenburg:

‘‘Iedereen heeft profijt van deze samenwerking. Cliënten doen zinvol werk en de Stichting krijgt extra hulp bij het onderhoud van dit mooie landgoed. Cliënten worden gewaardeerd en voelen zich thuis; we zijn een soort familie geworden. De reacties op de aanwezigheid van cliënten zijn vaak bijzonder. Het landgoed is opengesteld voor publiek en wordt jaarlijks bezocht door circa 100.000 mensen.”


Steeds meer bedrijven doen mee

Steeds meer bedrijven stellen werkplekken beschikbaar voor cliënten van De Noorderbrug. Het gaat dan niet alleen om SBO-locaties, maar ook om individuele werkplekken en werklocaties. Zo werken cliënten van De Noorderbrug bij:



Arnout over zijn werkplek bij de Groninger Archieven:

”Het is leuk om in een echt bedrijf te werken, het helpt mij mijn gevoel van eigenwaarde te behouden.” Ook Ivan (21 jaar) voelt zich hier op zijn plek: ‘‘De sfeer is goed, we hebben veel lol. Ik hoop hier nog lang te mogen werken!’’

Eddy de Jonge, directeur Groninger Archieven:

De digitale presentatie van de Groninger Archieven heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen. Zonder de inzet van vrijwilligers is het voor ons onmogelijk om dergelijke hoeveelheden materiaal te verwerken. De cliënten van De Noorderbrug zijn opvallend snel ingeburgerd binnen onze organisatie en verzetten veel werk. Behalve dat zij bijdragen aan ons bedrijfsresultaat, bevordert hun aanwezigheid ook trots en onderlinge betrokkenheid bij onze medewerkers. Kortom: een win-win situatie voor alle betrokkenen.” 

Print deze pagina