De Noorderbrug Bouwt: midden in de wijk, midden in het leven!

  • Volg ons:

De Noorderbrug kiest ervoor om het wonen de komende jaren te concentreren op aansprekende plekken, in een paar steden van de drie noordelijke provincies. Het aantal wooncentra wordt afgebouwd. Dit gebeurt in nauw overleg met cliënten, hun families en medewerkers. Uitgangspunt is dat mensen vanuit hun eigen kracht een zo zelfstandig en volwaardig mogelijk leven kunnen leiden. Met behoud van eigen regie. Dat lukt beter in een groter gebouw, midden in de samenleving, met ontmoetingsmogelijkheden in het gebouw en in de wijk. Ook de veiligheid en kwaliteit van complexere zorg kan in zo’n omgeving adequater geboden worden.

In het kort

Bouwen volgens wensen van cliënten en familie

De nieuwe wooncentra zijn eigentijds, innovatief en bruisend van leven. In de directe omgeving zijn volop voorzieningen zoals winkels, supermarkten en gezondheidscentra. Bovendien zijn de wooncentra goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Alle bewoners beschikken over een modern appartement, dat geheel naar eigen smaak kan worden ingericht. Het appartement heeft een woonkamer met keuken, een slaapkamer, een berging en een ruime (aangepaste) badkamer. Bij de vormgeving van de appartementen wordt rekening gehouden met het uitzicht vanuit een zittende of liggende positie.

In het gebouw zijn multifunctionele ruimten voor talentontwikkeling, ontmoeting, behandeling en training. De inrichting van het wooncentrum is in handen van toonaangevende interieurarchitecten en wijkt in alle opzichten af van traditionele zorginstellingen of tehuizen. Rondom de wooncentra worden onder architectuur belevingstuinen aangelegd. In deze tuinen worden speciale bomen, bloemen en kruiden geplant, die inspelen op het prikkelen van zintuigen gedurende de seizoenen.

Moderne technieken nemen een belangrijke rol in binnen de toekomstige wooncentra. De technieken worden ingezet om het leven van bewoners zo comfortabel mogelijk te maken. Bewoners kunnen via een applicatie op hun tablet of telefoon overal in het gebouw beeldcontact maken met hun begeleiders. Verder zijn er talloze mogelijkheden om via deze applicatie bijvoorbeeld de intercom van de hoofdentree te beantwoorden, voordeuren te openen of om de lichten en gordijnen in het appartement te bedienen. Ook medewerkers maken gebruik van een tablet, bijvoorbeeld om rapportages ter plekke in te voeren in het dossier. Er is in het hele gebouw dan ook nog maar één personeelsruimte, die medewerkers slechts gebruiken om te pauzeren. Medewerkers willen maximale aandacht schenken aan bewoners.

Vindt u de informatie op deze pagina nuttig?

Optioneel: Licht uw beoordeling toe

Print deze pagina